banner87

banner125

Evde sağlık için felaket haberlerini paylaşmayın

GAZİANTEP ÖZEL HATEM HASTANESİ PSİKOLOĞU ELİF BEYDAĞI ÖZELLİKLE SOSYAL MEDYADA YAPILAN PAYLAŞIMLAR VE SÖYLENTİLER NEDENİYLE KORKUNUN KORONA VİRÜSTEN DAHA HIZLI YAYILDIĞINI BELİRTEREK, PSİKOLOJİK SAĞLIĞI KORUMAK İÇİN FELAKET HABERLERİNİN PAYLAŞILMAMASINI İSTEDİ.

SAĞLIK 27.03.2020, 11:56
Evde sağlık için felaket haberlerini paylaşmayın

Gaziantep’te uzmanlar korkunun korona virüsten daha hızlı yayıldığına dikkat çekerek, süreçte psikolojik sağlığı korumak için felaket haberlerini paylaşılmaması konusunda uyarıda bulundu.

Gaziantep Özel Hatem Hastanesi Psikoloğu Elif Beydağı özellikle sosyal medyada yapılan paylaşımlar ve söylentiler nedeniyle korkunun korona virüsten daha hızlı yayıldığını belirterek, psikolojik sağlığı korumak için felaket haberlerinin paylaşılmaması için çağrıda bulundu. Virüs korkusunun psikoloji sağlığında ciddi bir yaraya neden olabileceği konusunda uyaran Psikolog Elif Beydağı, "Dünya çapında etkili olan korona virüsün (COVID-19) yayılmasını ve etkisini en aza indirgemenin bir yöntemi olarak karantina ve sosyal izolasyon (mesafelendirme) önlemleri bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de alınmaya başlanmıştır. Sosyal izolasyon (mesafelendirme), virüsün etkilerinden korunmanın tek yolu olarak görünmektedir. Kendimizi güvende hissetmediğimiz bu dönemlerde günlük rutinlerimizin sekteye uğraması kaçınılmazdır. Sürekli evde olmak, düzenin ve rutinin değişmesi kolay değildir. Bu sebeple düzen sağlayamayıp günleri verimsiz geçiriyor gibi hissetmek, çaresiz hissetmek kaygı duygumuzu arttırabilir ve kontrolü kaybettiğimizi düşünmemize neden olabilir" dedi.

Felaket haberlerini paylaşmayın

Psikolojik sağlık için öncelikle felaket haberlerini paylaşmayı bırakılmasını öneren Psikolog Dağdeviren, "Unutmayalım ki psikolog ve psikiyatristlerin önerileri gerçek bir yaşam mücadelesinde bir yere kadar etkili olur. Bu yüzden bu salgının psikolojik etkileriyle de hep birlikte savaşacağız. Lütfen panik oluşturan felaket haberleri paylaşmayı bırakalım. Böyle paylaşımlarda ısrar eden kişileri uyaralım. Bir an önce salgının dünyada ve ülkemizde bitmesi dilerim. Biz sağlığınız için görevimizin başında olacağız, sizlerde sağlıklı bir Türkiye için lütfen evde kalın" şeklinde konuştu.

"Güvenilir kaynak ve kurumlardan bilgi edinin"

Beydağı, evde kalındığı süreçte ise her bilgiye itibar edilmemesi gerektiğini de hatırlatarak, "Belirsizliğin ve kaygının yoğun şekilde yaşandığı bu süreçte, dünyada ve ülkemizde olup biteni takip etmemiz gayet insani, anlaşılır bir ihtiyaçtır. Belirsizliğin ve yanlış bilgilerin neden olduğu kaygıyla baş edebilmek için bu süreçte sadece güvenilir kaynak ve kurumlardan bilgi edinin. Kendinizi tüm gün korona virüs haberlerini takip ederek yormayın. Aynı haberi tekrar tekrar duymak, beyninizdeki alarm merkezini uyararak korkunuzu ve kaygınızı şiddetlendirir. Her gün sadece kısıtlı bir süre ve sadece güvenilir kaynaklardan bilgi edinin ve bununla yetinmeye çalışın. Bilgi alma ihtiyacınızı doyurun ama abartmayın. Mecbur değilseniz evinizden çıkmayın, acil değilse hastanelere gitmeyin. Bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirin. Bunun için sağlıklı beslenin. İyi uyuyun, sigara ve alkolden uzak durun. Evde düzenli egzersiz yapın. Kaygınızı şiddetlendirmemesi için kafein içeren yiyecek ve içecek kullanımını sınırlayın. Hijyen ve sağlık önerilerini takip edin ve uygulayın. Sevdiklerinizle telefonla, e-mail aracılığıyla ya da görüntülü olarak sık sık sohbet edin, anlatın, dinleyin. Her gün birbirinize destek verin. Farklı konulardan bahsetmek dikkatinizi dağıtacak, kaygınızla baş etmeyi kolaylaştıracaktır" ifadelerini kullandı.

Evde sağlıklı yaşam

Elif Beydağı, evde sağlıklı yaşam için yapılması gerekenleri ise şöyle anlattı:

"Evde geçirdiğiniz zamanlarda kendinizi bir şeylerle meşgul edin. Kitap okumak, örgü örmek, resim/boyama yapmak, film izlemek, puzzle yapmak gibi. Sürekli korku ve panik oluşturacak olumsuz düşüncelerle zihninizi meşgul etmeyin. Başka konularla oyalanmak dikkatinizi çelebilir, daha keyifli şeylere yönelebilirsiniz. Aynı anda dikkatinizi tek bir şeye odaklayabilirsiniz, bu da virüsle ilgili olumsuz haberler değil, size iyi hissettiren farklı konular olsun. Unutmayın; dikkat çelme, korkuyla baş etmenin önemli yollarından biridir. Çok endişeli olduğunuzda nefes egzersizleri, gevşeme egzersizleri yaparak kendinizi sakinleştirebilirsiniz. Bu süreçte doktor tavsiyesi olmadan sakinleştirici vb. ilaçlar kullanmayın. Ancak tanı koyulmuş psikolojik sorunlarınız varsa ve tedavi alıyorsanız ilaçlarınızı düzenli kullanın, aksatmayın.

Büyükler için evdeki zaman, erteledikleri işleri yapmaları için bir fırsat gibi görünse de çocuklar için bu dönem daha farklı seyredebiliyor. Bu süreçte çocuklara korona virüs konusunda gerektiği kadar bilgi verin, tedbirleri anlatın ve diğer bilgi kaynaklarından ne duyduklarını ara ara sorun. Çok fazla gerçek olmayan, korku ve kaygıyı yaymaya yönelik haberler, videolar sosyal medyada hızla yayılıyor. Lütfen doğruluğunu teyit etmediğiniz hiçbir bilgiyi paylaşmayın ve çevrenizi bu konuda uyarın. Evde televizyon ve internetin sürekli açık ve ulaşılabilir olması çocukların, korkuya ve kaygıya sebep olacak içeriklere kontrolsüzce maruz kalmasına sebep olabilir. Unutmayalım; her çocuk kaygıyla aynı şekilde baş edemez. Bazı çocuklarda kaygı; çok soru sormaya, bazı çocuklarda ise öfkeye sebep olabilir. Çocukların sorularına bildiğiniz kadarıyla cevap verin. Bilmedikleriniz için araştırıp kendisi ile paylaşacağınızı söyleyin. Bilgiye güvenilir kaynaklardan ulaşın. Önce siz okuyun, sonra beraber bakın. Çocuklarda bu dönemde ortaya çıkan öfkeli tepkiler evde kalma süresi uzadıkça artış gösterebilir. Ebeveynlerin bu durum karşısında ve süreç boyunca, kontrollü ve sakin olması çocuğun güven hissini arttırır."

Yorumlar (0)
kısa süreli hafif yoğunluklu yağmur
Günün Anketi Tümü
31 Mart Yerel Seçimlerinde Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı olarak kimi görmek istersiniz ?
Namaz Vakti 30 Mart 2020
İmsak 05:18
Güneş 06:44
Öğle 13:13
İkindi 16:45
Akşam 19:33
Yatsı 20:53
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20