banner202

“Diyet ürün kullanımı, problemi olmayan bireylerde sağlık sorunlarına yol açabilir”

SAĞLIK 24.01.2022, 15:00
“Diyet ürün kullanımı, problemi olmayan bireylerde sağlık sorunlarına yol açabilir”
Diyet ürünlerin tüketiminde dikkat edilmesi gerekenlerle ilgili bilgi veren Diyetisyen Yıldız Melek Aksoylu, “Kalp, tansiyon, diyabet, obezite gibi probleminiz varsa diyet ürünleri tercih edebilirsiniz. Fakat hiçbir neden sürekli light ürün kullanmanızı gerektirmez. Her ürünün light olanını tercih etmek sağlık problemi olmayan bir bireyde beslenme hatalarına bağlı sağlık sorunlarını beraberinde getirebilir” uyarısında bulundu.

Diyet ürünler yağı, şekeri, unu azaltılmış veya besin maddelerinin farklı türünün kullanıldığı ürünlerdir. Diyabetik ürünlerde şeker yerine tatlandırıcı kullanılması bunun en iyi örneğidir. Medicana International İstanbul Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Yıldız Melek Aksoylu, sağlıklı beslenme ve diyet süreçleri hakkında bilgiler verdi.

“HİÇBİR NEDEN SÜREKLİ DİYET ÜRÜN KULLANIMINI GEREKTİRMEZ”

Süt ürünlerinde yağın ayrıştırılarak daha düşük yağlı ürünlerin elde edilmesinin, gevrek tarzı ürünlerde beyaz un yerine farklı un çeşitlerinin kullanılmasının diyet ürünlerin diğer örnekleri olduğunu söyleyen Aksoylu, “Bu ürünleri kullanıp kullanmayacağınızı belirleyen en önemli faktör sağlık durumunuzdur. Light ürün tercihini belirlemede kan değerleri ve kronik hastalıklarınız yol göstericidir. Kalp hastalıklarıyla ilgili sağlık problemleriniz varsa yağı azaltılmış, light olan süt ürünlerini tercih edebilirsiniz. Tansiyon probleminiz varsa light zeytin tercih edebilirsiniz. Diyabet probleminiz varsa light tatlılara yer verebilirsiniz. Obezite probleminiz varsa sizin için ideal olan light ürünü seçebilirsiniz. Fakat hiçbir neden sürekli light ürün kullanmanızı gerektirmez. Her ürünün light olanını tercih etmek sağlık problemi olmayan bir bireyde beslenme hatalarına bağlı sağlık sorunlarını beraberinde getirebilir” dedi.

“ÖNEMLİ OLAN ÖĞÜN DÜZENİ VE GÜN İÇİNDEKİ HAREKET”

Beslenmenin bireyin cinsiyetine, yaşına, fiziksel aktivitesine, yaşam tarzına ve genel sağlık durumuna göre değiştiğini kaydeden Aksoylu, “Öğün atlamak iyi bir beslenme modeli olabilir veya olmayabilir. Kişiye göre çok değişkendir. Diyabet, hipertansiyon, düşük kan şekeri yani hipoglisemi problemi yaşayan hastalar için tehlikeli olabilmektedir. Burada önemli olan öğün düzeni ve gün içindeki hareketinizdir.  Dyt. Yıldız Melek Aksoylu, öğünlerdeki protein-karbonhidrat miktarı çok iyi ayarlanmalıdır. Yetersiz protein ve karbonhidrat kabızlık ve ödem gibi sorunlara yol açabilir. Herhangi bir sağlık probleminiz yoksa 2 ana öğün, 1-2 ara öğün tarzında beslenme metodu uygulanabilir” diye konuştu.

“TEK TİP BESLENME SAĞLIĞI OLUMSUZ ETKİLER”

Tek tip beslenmenin doğru bir beslenme yaklaşımı olmadığını dile getiren Aksoylu, “Tüm besinlerin sağlığımız üzerinde mucizevi etkileri vardır. Tek tip beslenmek kısa süre devam ettirilebilir çünkü sindirim probleminden başlayarak vitamin, mineral yetersizliğine doğru ilerler ve sağlığınız olumsuz etkilenir. Yeterli ve dengeli beslenmek uzun vadede her zaman kazandırmıştır” bilgisini paylaştı.

“MEYVE SUYU YERİNE MEYVENİN KENDİSİNİ TÜKETMEK DAHA SAĞLIKLI”

Meyvelerin posasını kaybederek elde edilen meyve sularının kan şekerini hızla yükselterek, yağ depolanmasını arttırdığına dikkat çeken Aksoylu, “Tabi burada önemli olan tek başına meyve suyu değil tüm gün içinde neler tükettiğinizdir. Meyve suyu yerine meyvenin kendisini tüketmek her zaman daha sağlıklıdır. Fakat bunu içmek sizi mutlu ediyorsa ılımlı miktarlarda ve sıklıkta, meyvenin posasını kaybetmeden su, süt, kefir ilavesi ile taçlandırmak meyve suyunun zararlı etkilerini minimuma indirecektir. Sıkma meyve suyu tüketim sıklığı kişiye göre değişmektedir” dedi.

YAPAY GLUKOZ VE PALM YAĞI İÇEREN GIDALARIN TÜKETİMİ ÖNERİLMİYOR

“Besinlerle birlikte gereksinimini karşılayamadığınız vitamin ve minerallerin takviyesini almak olası sağlık problemlerini önlemede büyük destektir. İlk öncelik; doğal olarak besinlerden karşılamak, karşılanamadığı durumda doktor kontrolünde takviyesini almaktır” diyen Aksoylu, “Özellikle ‘tüketmeyin’ diyeceğimiz bir gıda türü örneğin; sakatat, işlenmiş etler ya da tuzlu kuruyemişler gibi, yapay fruktoz, glukoz ve palm yağı içeren gıdalar ile margarinlerin tüketilmesini çok önermiyorum” diye konuştu.

KEPEKLİ EKMEK TÜKETİMİ DEMİR EKSİKLİĞİ YAŞAYANLAR İÇİN DEZAVANTAJ OLABİLİR

En çok karşılaşılan sorunlardan birinin ‘Ekmek tüketmiyorum ama kilo veremiyorum’ olduğunu dile getiren Aksoylu, “Ekmek tüketimi zararlı değildir. Zararlı olan besin ögelerini orantısız almaktır. Bilinçsizce ekmek tüketimini bırakanlar hissetikleri enerji açığını daha kalorili besinlerden sağlıyor. Bu da istenilmeyen bir durumdur. Sizin için uygun olan ekmeği uygun miktarda tüketebilirsiniz. Doğru olduğuna inanılan yanlışlar arasında; glüten intoleransı yokken glütensiz ekmek tüketmek geliyor. Kepekli ekmek tüketimi demir eksikliği yaşayanlar için dezavantaj olabiliyor. Ek olarak IBS problemi olanlarda ekmek seçiminde doğru tercihi yapmalılar” uyarısında bulundu.

ÇAY VE KAHVE TÜKETİM MİKTARINA DİKKAT

“Ortalama su miktarı erkekler için kilo başı 35 ml iken, kadınlar için 30 ml’ dir. Bu ortalama bir değerdir. Spor yapıyorsanız daha fazla olmalıdır. Sıvı olarak meyve suyu, asitli içecek gibi besinlere çok ihtiyacımız yok aslında” diyen Aksoylu, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Günlük tüketebileceğiniz yoğurt hakkınızı ayran olarak değerlendirebilirsiniz. Tansiyon probleminiz yoksa ve tüketmeyi seviyorsanız 200 ml soda idealdir. Aşırı çay ve kahve içmek baş ağrısı, ödem, dalgınlık, kas yorgunluğu, kafeinin etkisi bittiğinde sinirlilik durumu, düşük metabolizma hızı gibi sorunlara neden olur. Benim sıvı tüketiminde önceliğim her zaman sudur. Türk kahvesi en favori içeceğimdir. Ayran, soda ve şekersiz olarak yapılmış meyve kompostoları da beslenmemde yer almaktadır.”

Yorumlar (0)
22
açık
Namaz Vakti 20 Mayıs 2022
İmsak 03:51
Güneş 05:37
Öğle 13:05
İkindi 17:00
Akşam 20:24
Yatsı 22:02
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 37 58
7. Antalyaspor 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 37 52
10. Sivasspor 37 51
11. Galatasaray 37 51
12. Kasımpaşa 37 50
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 37 47
15. Giresunspor 37 45
16. Gaziantep FK 37 43
17. Rizespor 37 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 35 61
4. İstanbulspor 35 59
5. Erzurumspor 35 58
6. Eyüpspor 35 54
7. Samsunspor 36 51
8. Manisa Futbol Kulübü 36 49
9. Tuzlaspor 36 49
10. Boluspor 36 48
11. Gençlerbirliği 35 48
12. Keçiörengücü 35 48
13. Denizlispor 35 46
14. Altınordu 36 46
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 35 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 37 89
3. Chelsea 37 71
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 37 49
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Newcastle 37 46
13. Crystal Palace 37 45
14. Aston Villa 37 45
15. Southampton 37 40
16. Everton 37 39
17. Burnley 37 35
18. Leeds United 37 35
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 85
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 37 64
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 37 42
13. Espanyol 37 41
14. Elche 37 39
15. Getafe 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 37 32
20. Deportivo Alaves 37 31