Uzun zamandır kamuoyunu meşgul eden, Liselere Kayıt Sistemi  (LKS) hakkında açıklamalar, eleştiriler ve yorumlar devam ediyor. Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz her gün açıklamalarına bir yenisini ekliyor. Bu açıklamalarının özetini anlamaya çalışalım. Liselere kayıt, sınavla ve adrese dayalı olarak iki şekilde yapılacak. Sınavla öğrenci alacak liseler 9 ilde yer alan 211 proje lisesi, bunun dışında kalan bütün fen ve sosyal bilimler liseler ile nitelikli (köklü) liseler olacak. Sınavda kaç soru olacağı ve ne kadar sürede cevap verileceği ile ilgili netlik yok. İki ihtimal var. 60 soru sorulup 90 dakika mı verilecek? 80 soru sorulup 120 dakika mı verilecek? Sorular Matematik, Türkçe, Fen ve Sosyal olmak üzere 4 dersten müfredata dayalı olacağı tartışmalı 6, 7, 8 mi? Yoksa yalnız 8 mi? Puanlar nasıl hesaplanacak? Orta Öğretim Başarı Puan Giriş Puanı’na nasıl yansıyacak? Tartışılıyor. Adrese dayalı olarak yerleştirecek okullar hangileri? Nitelikli okullar hangileri? Aynı tür müfredatı uygulayan okullardan bazılarına nitelikli ayrım yapmak diğerlerini niteliksiz okul yapmıyor mu? Milli Eğitim yetkilileri başta Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz üzere bu ayrımı nasıl yapar ve sınavla almayan köksüz niteliksiz okullara velilerin çocuklarını gönül rahatlığı ile göndermelerini ister?

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz AK Parti milletvekillerine yeni sitemi anlatmış. Acaba sayın milletvekillerimiz Sayın Bakan’ın açıklamalarından ne kadar tatmin oldular. Vatandaşların kendilerine yönelttikleri soruları Bakan’a yöneltebildiler mi? Yöneltebildilerse ne cevaplar aldılar? Aldıkları cevaplar seçim bölgelerine gittiklerinde ortaya çıkacak nitelikli, niteliksiz okul ayrımını, adrese dayalı kayıt sistemini önümüzdeki süreçte vatandaşlarımıza nasıl izah edecekler? Ortaya çıkan bu kargaşa ilerde daha büyüyeceğe benziyor. Bu kargaşadan nasıl çıkacaklar. Her velinin çocuğunun hayata en iyi yerden başlaması için gerekli gördüğü öğrenim hayatımdaki bu kargaşalar 2019 seçimlerinin arifesinde sandıklara nasıl yansıyacak?

Milli Eğitim Bakanlığı’nca hazırlanan LKS’nin dört defa Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan tarafından geri çevrildiği medyaya yansıdı. Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım “Bütçede rekor milli eğitimde. Eğitimde konforlu binalar yapmak yetmez. Eğitim sadece güzel okul yapıp sınıfları süslemekle olmuyor. Teknoloji değişti. Değişime duyarlı olma zamanı okuma mecburiyetimiz var” sözleri ile eğitimde kalite ihtiyacını ortaya koydu.

2017-2018 Eğitim Öğretim yılında 8. Sınıfta okuyan öğrenci sayımız 1.200.000. Bu öğrencilerimizin yüzde 8’inin ve yüzde 10’unun sınav sistemi ile okullara yerleştireceği ifade ediliyor. Sınav sistemi ile yerleştirilecek öğrenci sayısı yaklaşık 120.000. Bu öğrencilerin hangi liselere yerleştirileceği il il açıklanmalıdır. Proje okullar olarak belirtilen okullar özel eğitim genel müdürlüğüne bağlıdır ve özel yönergeye sahiptir. Bu yönergede sınıfların azami 30 misafir öğrenciler 32 ‘ye çıkarılabileceği öngörülmüştür. Bu kapsamda Türkiye’de 211 Bursa’da 6 lise bulunmaktadır. Bursa’daki proje liseleri Bursa Gemlik Anadolu İmam Hatip Lisesi, TOFAŞ Fen Lisesi, B.T.S.O Ali Osman Sönmez Sosyal Bilimler Lisesi olarak belirlenmiştir.

Bursa’da 8. sınıfta okuyan 45 bin öğrenci vardır. Bu öğrencilerin yüzde 10’u sınavla yerleştirilecekse yerleşecek öğrenci sayısı 4.500 dür. Bursa’daki 4500 öğrenci nerelere yerleştirilecektir. Başka bir deyişle Bursa’da Fen Lisesi 2 Sosyal Bilimler 1 tanedir. Proje okulu olarak belirtilen liselerin ne kadar takdir göreceği meçhuldür. Böyle olunca okul başına 250 öğrenci alınsa Bursa’da şu anda 750 öğrencilik istenen okul bulunmaktadır. 4500 öğrenci de 750 öğrenci yerleştiğinde kalan öğrenci sayısı 3750’dir. Bu öğrenciler hangi okullara yerleştirilecektir. Başka bir deyişle Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın nitelikli (köklü), niteliksiz (köksüz) olarak isimlendirildiği okulların karşılığı Bursa’daki hangi okullardır? Duyumlarıma göre diğer illerde olduğu gibi Bursa’daki Milli Eğitim Müdürlüğü’nde bu okul ayrımları ile ilgili bir komisyon çalışması yapılmaktadır. Bu okulların belirlenmesi ile ilgili çalışma sır gibi saklanmaktadır. Bu okulların açıklamasından sonra Türkiye ve Bursa’da seyreyle gümbürtüyü. Çünkü aynı özellikleri taşıyan Anadolu liselerinin nitelikli niteliksiz ayrımında ölçüler nelerdir? Ne değişmiştir de aynı türde okullar için bu ayrım yapılmıştır. Bunun izahı pek de mümkün görünmemektedir. Nitelikli okul denilen okullarla fen ve sosyal bilimler liselerini yani sınavla öğrenci olan liseleri yeni bir statü ile belirleme yapılır buna göre de nitelikli okul denilen liselere eğitim öğretim adına yenilikler eklenirse sorun kısmen de olsa çözülebilir. Ancak Milli Eğitim sorunlarımızın kökleri çok derinlere ulaşmaktadır. Sayın Bakan, köklü lise yerine köklü eğitime yönelebilme o zaman insan kaynağı israfımızı azaltabiliriz… Yoksa şu halde Milli Eğitimimiz fil hikayesine dönmüştür. Fil hikayesine dönen Milli Eğitimimizi bir başka yazımda anlatmak dileğiyle… Selam ve saygılar…

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner39

banner41

banner38

banner48